Integrasi, Implementasi, dan Evaluasi Pengendalian Mutu dalam Manajemen Modern

  • Jumawati Jumawati Universitas Muhammadiyah Pare-Pare
  • Rosmiati Ramli Universitas Muhammadiyah Pare-Pare
  • Sukriati Sukriati Universitas Muhammadiyah Pare-Pare
  • Hamran Hamran Universitas Muhammadiyah Pare-Pare
  • Muhammad Ikhwan Ahmad Universitas Muhammadiyah Pare-Pare
  • Muhammad Afit Imran Universitas Muhammadiyah Pare-Pare
  • Abd. Rahman Saleh Universitas Muhammadiyah Pare-Pare
Keywords: Quality Control, Modern Management, TQM, Six Sigma, Evaluation, Implementation

Abstract

Quality control has become an important aspect of modern management, with the aim of ensuring that products or services meet the established standards. This article examines various literatures related to the integration, implementation, and evaluation of quality control in the context of modern management. This literature review aims to explore current approaches in managing quality within organizations, as well as the role of quality control in improving operational efficiency and customer satisfaction. In the context of modern management, quality control is not only focused on technical aspects but also involves the participation of all organizational elements, from top managers to field employees. The study also discusses various models and tools of quality control, such as Total Quality Management (TQM) and Six Sigma, and how these two approaches are applied in various industrial sectors. The findings suggest that the integration of effective quality control requires commitment from all levels of the organization, along with clear evaluation mechanisms to ensure the successful implementation of quality control. This research provides insights into the importance of quality control in creating sustainable competitive advantages in the era of modern management

References

Ambarwati, R. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Budaya Mutu. Jurnal Kependidikan dan Manajemen Pendidikan, 9(2), 102–113.

Anshori, M. (2023). Transformasi Evaluasi Pendidikan Berbasis Teknologi. Jurnal Manajemen Pendidikan Digital, 5(1), 77–91.

Fahmi, A. (2022). Sistem Penjaminan Mutu Internal dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Jurnal Mutu Pendidikan, 7(1), 45–58.

Fadillah, L. (2023). Peran Pengawas dan Masyarakat dalam Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebijakan Publik, 10(1), 45–58.

Fitria, L. (2022). Tindak Lanjut Evaluasi dan Pengaruhnya terhadap Mutu Sekolah. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 10(2), 112–126.

Halim, S. (2021). Teknologi dalam Pendidikan: Tantangan dan Peluang dalam Pengendalian Mutu. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(2), 56–70.

Hasanah, U. (2023). Komunikasi Strategis Kepala Sekolah dalam Implementasi Manajemen Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Profesional, 11(1), 55–68.

Hartono, A. (2022). Keterlibatan Siswa dalam Sistem Pengendalian Mutu Sekolah. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 8(2), 89–103.

Kurniasih, R. (2023). Peran Standar Operasional dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Profesional, 9(2), 91–105.

Lestari, D. (2023). Kepemimpinan Visioner dalam Pendidikan Abad 21. Jurnal Inovasi dan Transformasi Pendidikan, 8(3), 150–162.

Nugroho, A., & Yuliana, R. (2021). Manajemen Mutu dalam Organisasi Modern. Jakarta: Pustaka Manajemen Nusantara.

Pratama, M. (2022). Pengendalian Mutu Pendidikan Berbasis Inklusivitas dan Keberagaman. Jurnal Pendidikan Sosial, 15(1), 34–47.

Putri, M. A. (2023). Profesionalisme Guru dalam Implementasi Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Sekolah, 9(1), 101–115.

Rahman, T. (2022). Pendekatan Sistemik dalam Pengendalian Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 12–26.

Rahmawati, D. (2023). Evaluasi Berkelanjutan dalam Manajemen Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Terapan, 9(1), 25–38.

Sari, T. (2023). Adaptasi Kurikulum dalam Pengendalian Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kurikulum, 8(4), 58–72.

Sari, Y. D. (2023). Digitalisasi Proses Pembelajaran dalam Sistem Mutu Pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(3), 170–183.

Setiawan, A. (2022). Mengelola Mutu Pendidikan di Era Globalisasi. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(3), 91–104.

Setiawan, D., & Yuliana, S. (2021). Implementasi Total Quality Management di Era Digital. Bandung: Alfabeta.

Sutrisno, E. (2022). Manajemen Pendidikan dan Peran Kepemimpinan dalam Pengendalian Mutu Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 7(1), 22–34.

Syamsuddin, T. (2022). Kepemimpinan Partisipatif dan Budaya Mutu Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 11(3), 147–161.

Wardhani, D. (2021). Refleksi Guru dalam Peningkatan Mutu Proses Pembelajaran. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 6(4), 200–215.

Wahyudi, R. (2023). Tantangan Pengendalian Mutu Pendidikan dalam Masa Pandemi. Jurnal Manajemen Pendidikan Global, 14(1), 112–126.

Wulandari, S. (2021). Kemitraan Sekolah dan Orang Tua dalam Penguatan Mutu Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Holistik, 7(4), 193–208.

Yusuf, R. (2022). Evaluasi Berbasis Data untuk Perbaikan Mutu Pendidikan. Jurnal Evaluasi dan Pengembangan Pendidikan, 7(4), 89–105.

Zulfikar, M. (2021). Pengambilan Keputusan Berbasis Data oleh Kepala Sekolah dalam Manajemen Mutu. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 6(2), 98–110.

Published
2025-04-30
How to Cite
Jumawati, J., Ramli, R., Sukriati, S., Hamran, H., Ahmad, M., Imran, M., & Saleh, A. R. (2025). Integrasi, Implementasi, dan Evaluasi Pengendalian Mutu dalam Manajemen Modern. Sulawesi Tenggara Educational Journal, 5(1), 225-232. https://doi.org/10.54297/seduj.v5i1.1102
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)