Tinjauan Kinerja Layanan dan Kepuasan Penumpang Angkutan Penyeberangan Pure - Raha
Abstract
The Pure-Raha ferry port in Southeast Sulawesi Province is a port that serves passenger and goods crossings connecting the mainland of Buton Island and Muna. Good service quality is one of the determining factors for the company's success. The research method is structured through interviews with respondents by answering the questions in the questionnaire. The analysis used uses Importance Performance Analysis (IPA) and Customer Statistics Index (CSI). The research results show that the consumer satisfaction index for the service performance of the Pure-Raha ferry port in Southeast Sulawesi Province is 0.71. This shows that consumers are satisfied with the quality of port services by 71%. However, the management needs to create a special queue for motorbike riders.
Downloads
References
Darmadi, D., Arifin, M. Z., Agustin, I. W. 2016. Kajian Tingkat Kepuasan Pengguna Jasa terhadap Kinerja Pelayanan Angkutan Penyeberangan Lintas Kariangau–Penajam, Balikpapan. Media Teknik Sipil, 14(1): 42-50.
Fahrizal, F. (2022). Analisa Tingkat Kepuasan Penumpang Angkutan Kapal Cepat KSB EXPRESS Jurusan Poto Tano-Lombok. Disertasi. Universitas_Muhammadiyah_Mataram.
Isa, M., Lubis, H. A., Caniago, M. 2019. Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Penumpang Menggunakan Jasa Angkutan Penyeberangan PT. ASDP Indonesia Ferry (Persero) Cabang Sibolga. JESYA (Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah), 2(2): 164-181.
Nurwani, A., Tahir, M., Harakan, A. 2023. Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Penumpang Kmp Balibo Di Pelabuhan Pamatata PT. ASDP Indonesia Ferry (PERSERO) Cabang Selayar. Kajian Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik (KIMAP), 4(1): 39-53.
Paisal., Afrizawati. 2017. Pengaruh Kualitas Layanan Jasa Terminal Penumpang Kapal Cepat Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Manajemen dan Bisnis Sriwijaya, 15 (2); 77-87.
Peraturan Menteri Perhubungan Nomor 35 Tahun 2019 tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Perhubungan Nomor PM 104 Tahun 2017 Tentang Angkutan Penyeberangan.
Rasid, L.A., Lakawa, I., Rachmat, L.M. 2021. Evaluasi Kinerja Layanan dan Tingkat Kepuasan Pelanggan Angkutan Penyeberangan Amolengo-Pure Provinsi Sulawesi Tenggara. Sultra Civil Engineering Journal, 2(1), 8-18.
Rumlus, W., Akhmad, E.P.A. 2022. Analisis Kualitas Pelayanan Penumpang Angkutan Laut di Pelabuhan Yos Soedarso Tual Maluku. Jurnal Aplikasi Pelayaran dan Kepelabuhanan, 13(1): 1-13.
Saputra, Y. J., Ahmad, S., Satyadharma, M. 2023. Pengaruh Kualitas Jasa Layanan Terminal Pelabuhan Terhadap Kepuasan Penumpang Kapal Feri di Pelabuhan Penyeberangan Baubau. Wawasan: Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi dan Kewirausahaan, 1(3): 204-217.
Shoalihin, M. 2019. Analisa Tingkat Kepuasan Penumpang Angkutan Kapal Laut Jurusan Lembar-Surabaya. Doctoral dissertation. Universitas Muhammadiyah Mataram.
Simatupang, D.A., Arianto, B., Putra, A. 2023. Kualitas Pelayanan Penumpang di Pelabuhan Terminal Ferry Domestik Sekupang di Kota Batam. Aufklarung: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 3(3): 251-259.
Triatmodjo, B. 2009. Perencanaan Pelabuhan, Yogyakarta: Beta Offset.
Welendo, L., Arsyad, L.M.N., Juhasman. 2019. Studi Pelayanan Pelabuhan Ferry Labuan Buton Utara. Stabilita, 7(3): 215-224.
Copyright (c) 2024 Irwan Lakawa, Hujiyanto Hujiyanto, Syamsuddin Syamsuddin, Muhamad Razmi Noris
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.