Analysis of Student Religiosity with Rasch Modeling
Abstract
This research is motivated by the moral degradation among children and adolescents. Religiosity can direct adolescents to behave better in everyday life in accordance with religious teachings. This type of research is a descriptive survey that aims to explain or record conditions or an attitude in order to carry out what is happening now. The sampling technique in this study was to use a cluster random sampling technique. The number of samples in this study amounted to 200 students of SMPN 2 Bekasi City, taken from 5 classes. The instrument used is a Likert model scale, which contains student religiosity. Furthermore, the data analysis technique uses Rasch modeling with the help of Winstep software. The results showed that of the five dimensions of student religiosity analyzed, students of SMP Negeri 2 Bekasi City students were lacking in the ideology dimension (belief / Aqidah); this can be seen from several items that are not FIT/misfit
References
Aeni, N., & Nuriyanto, L. K. (2020). Religiusitas Kelas Menengah Muslim Surakarta; Interaksi Dengan Globalisasi Dan Modernitas. Harmoni, 19(2), 232-251.
Amin, M. A. (2022). Efektivitas Pembelajaran Akidah Akhlak Dalam Menumbuhkan Nilai-Nilai Religiusitas Peserta Didik di MTs Al-Muhaimin Palopo. INCARE, International Journal of Educational Resources, 3(4), 400-408.
Amini, N. R., Naimi, N., & Lubis, S. A. S. (2019). Implementasi kurikulum Al-Islam dan Kemuhammadiyahan dalam meningkatkan sikap religiusitas mahasiswa di Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 11(2), 359-372.
Amir, Y. (2021). Pengembangan skala religiusitas untuk subyek muslim. Indonesian Journal for The Psychology of Religion, 1(1), 47-60.
Arief Ikhsanudin, “Ada 504 Kasus Anak Jadi Pelaku Pidana, KPAI Soroti Pengawasan Ortu,” artikel diakses pada 17 januari 2023 dari https://news.detik.com/berita/d-4128703/ada-504-kasus-anak-jadi-pelaku-pidana-kpai-soroti-pengawasan-ortu
Dewi, S. S., & Dalimunthe, H. A. (2022). Efikasi Guru dalam Mengembangkan Religiusitas Siswa Madrasah Ibtidaiyah Negeri Kelas Awal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3488-3502.
Dini, J. P. A. U. (2022). Budaya Sekolah pada Pembentukan Karakter Religiusitas pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6409-6416.
El Hafiz, S. (2021). Skala Religiusitas Muslim Indonesia: Mencari Pengukuran Aspek Beragama yang Valid. Jurnal Psikologi Islam, 8(1).
El Hafiz, S., & Aditya, Y. (2021). Kajian literatur sistematis penelitian religiusitas di Indonesia: Istilah, definisi, pengukuran, hasil kajian, serta rekomendasi. Indonesian Journal for The Psychology of Religion, 1(1), 1-22.
Fatoni, I., Gani, R. H., Supratmi, N., & Wijaya, H. (2022). Religiusitas Dalam Wasiat Renungan Massa Karya Hamzanwadi (Pendekatan Pragmatik). ALINEA: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 2(2), 169-183.
Febriana, L., & Qurniati, A. (2021). Pendidikan agama Islam berbasis religiusitas. EL-TA'DIB (Journal of Islamic Education), 1(1).
Huda, S. (2021). Korelasi Model Moral Reasoning (Pertimbangan Moral) pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Terhadap Pembentukan Religiusitas Siswa di MTs Roudlatul Ulum Tebas Gondangwetan Pasuruan. Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam, 6(2), 132-141.
Kosasih, A. V. N. A., Sarbini, S., & Mulyana, A. (2021). Leisure boredom dan religiusitas: pengaruhnya terhadap kecenderungan adiksi internet. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(1), 47-56.
Mandriesa, C. (2020). Identifikasi religiusitas siswa di sma adhyaksa 1 jambi. Journal Evaluation in Education (JEE), 1(1), 15-20.
Mansir, F., & Purnomo, H. (2020). Urgensi pembelajaran fiqih dalam meningkatkan religiusitas siswa madrasah. Jurnal Al-Wijdan, 5(2), 167-179.
Muhammad, D. H. (2020). Implementasi Pendidikan Humanisme Religiusitas Dalam Pendidikan Agama Islam Di Erarevolusi Industri 4.0. Edumaspul Jurnal Pendidikan, 4(2), 122-131.
Nastasia, K., & Khairiah, I. (2021). Hubungan Antara Religiusitas dengan Perilaku Prososial pada Remaja di SMA Negeri 1 Lembah Gumanti Kabupaten Solok. Psyche 165 Journal, 349-355.
Novianty, A., & Garey, E. (2021). Memahami makna religiusitas/spiritualitas pada individu dewasa muda melalui photovoice. Jurnal Psikologi Integratif, 8(2), 61-79.
Qoryana, D. (2020). Religiusitas siswa: Keyakinan, percaya diri dan ketulusan dalam pelajaran fisika. Schrödinger: Journal of Physics Education, 1(1), 18-23.
Ridho, A., Saniah, M., & Warsah, I. (2023). Manipulasi Religiusitas: Analisis Kritis Terhadap Fenomena Pendistorsian Nilai-Nilai Sakral Agama Di Indonesia. al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 6(2), 31-48.
Saimun, S. (2022). Bimbingan Dan Konseling Islam Dalam Mengkontruksi Religiusitas Remaja. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 6(2).
Sukri, A., & Neviyarni, S. (2021). Hubungan konformitas teman sebaya dan kecanduan penggunaan smartphone dengan religiusitas. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(1), 66-70.
Sumintono, B., & Widhiarso, W. (2014). Aplikasi Pemodelan Rasch Untuk Penelitisn Ilmu-Ilmu Sosial. Cimahi: Trim Komunikata Publishing House.
Sumintono, B., & Widhiarso, W. (2015). Aplikasi Pemodelan Rasch Pada Assesment Pendidikan. Cimahi: Den Binikna.
Suryadi, B., & Hayat, B. (2021). Religiusitas Konsep, Pengukuran, dan Implementasi di Indonesia. Bibliosmia Karya Indonesia.
Susilana, R., Ihsan, H., & Hadiapurwa, A. (2020). Peran Implementasi Kurikulum Dalam Meningkatkan Religiusitas Mahasiswa. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 7(2), 195-209.
Syah, A. M. (2019). Pengaruh Dakwah Media Sosial Youtube terhadap Religiusitas Remaja di MA. Al-Muhtadi Sendangagun. Busyro: Jurnal Dakwah dan Komunikasi Islam, 1(1), 20-36.
Syarnubi, S. (2019). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan. Tadrib, 5(1), 87-103
Copyright (c) 2025 Ahmad Rustam, Rizqiyah shufufah, Eva Dwi Kumala Sari, Wathroh Mursyidi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.